aankomst en eerste dag - Reisverslag uit Cornafean, Ierland van Bram Ketelaars - WaarBenJij.nu aankomst en eerste dag - Reisverslag uit Cornafean, Ierland van Bram Ketelaars - WaarBenJij.nu

aankomst en eerste dag

Door: Bram ketelaars

Blijf op de hoogte en volg Bram

12 Mei 2014 | Ierland, Cornafean

en dan is het zover zondag ochtend redelijk uitgeslapen mijn bed uit om het laatste ontbijt in Nederland te hebben waarna ik nog even een laatste ronde heb gelopen over de boerderij.
om 10:00 ongeveer aangereden naar Eindhoven ik was er goed half 11 en had nog een laatste bakje koffie voordat ik door de douane ging en ik ons pap en de rest niet meer zag eenmaal door de douane ben ik redelijk vlug opgestegen.
in het vliegtuig zat ik in de middelste rij had dus geen uitzicht door het raam en geen been ruimte in het gang pad links van mij zat een japanner en aan de andere kant een Ierse jongen denk dat hij ongeveer 25 was hij was net terug van een bezoek aan een vriend van hem in België e ik begon een beetje met hem te praten en dingen te vragen over Ierland en de gewoontes zodat ik een wat voor bereid was.
eenmaal op Dublin aangekomen had ik m'n koffer zo gevonden het was namelijk de aller eerste die van de band af kwam rollen en zoals Ierland er om bekend staat kwam ik buiten en het regende.
zodra ik mn tas had liet ik mijn boer weten dat ik was geland hij had me een sms gestuurd met daarin de bus die ik moest pakken en waar ik uit moest stappen.
in de bus raakte ik aan de praat met een Iers vrouwtje die vroeg waar ik vandaan kwam ik dus mooi uitgelegd dat ik hier was voor stage helemaal alleen zo'n beedje direct daarna vroeg ze of ik uit wou gaan met haar zoon die blijkbaar de zelfde leeftijd had ik wist niet eens haar naam dus dat had ik vriendelijk afgewezen omdat ik bij de zelfde bus halte uitstapte hebben we nog wat langer gepraat ze vroeg of ze mij een lift aan kon bieden maar ik zei dat ik zelf niet eens precies wist waar ik heen moest en dat mijn boer er zo aankwam en dat was ook tien minuten later werd ik opgepikt.
na een ritje door het ierse platteland kwamen we bij zijn huis aan en wauw wat een uitzicht het staat boven op een berg en vanuit daar kijk je over de hele omgeving ik kreeg mijn kamer toegewezen en werd verteld dat ik me vlug om moest kleden want het was melk tijd dus zodra ik omgekleed was reden we een heel eind naar beneden naar de boerderij waar ik dus voor 7 weken aan het werk ga het is een heel andere boerderij als dat we die in nederland gewent zijn de koeien staan hier het grootste deel van het jaar buiten ze gaan alleen naar binnen in de winter en daar zijn de stallen ook naar gemaakt ze zijn lang niet zo groot maar dat is ook niet nodig voor die korte tijd.
het eerste wat we deden voor het melken was de koeien gaan halen die stonden ongeveer een kilometer verder op in het weiland te wachten hij stuurde mij met de quad via het pad en hij ging via de weg met de jeep. De koeien moesten namelijk de weg oversteken om bij de boerderij te
kunnen komen, nadat ze de weg overgestoken waren reed ik ze achterna om ze bij de boerderij te krijgen op de boerderij gingen ze de wacht ruimte in en kon het melken beginnen ze hebben hier ene swingover melkstal wat best fijn werkt het enige probleem is dat het niet is gemaakt op mijn lengte niks hier eigenlijk dus moet ik overal opletten dat ik m'n hoofd niet stoot
na het melken werden de koeien weer naar buiten gejaagd in een wei wat dichter bij zodat we ze smorgens niet zover hoeven te gaan halen. toen we klaar waren hebben we vlug wat gegeten sandwiches en thee gemaakt door de moeder van Eamon (de naam van mijn stage boer) dat is blijkbaar normaal hier we konden niet lang kennis maken want we gingen naar een toneelstuk toe van de plaatselijke toneel groep het was net als thuis een amateur groep al moest ik me goed concentreren op wat ze zeiden heb ik het toch goed kunnen volgen en paar keer goed gelachen.
na het toneelstuk was het 11 uur Eamon wilde nog naar de pub maar zijn vriendin raadde aan om toch maar naar huis te gaan omdat het zo laat was, en ik hier toch langer was dan vandaag en dus konden we de pub nog vaak genoeg bezoeken.
eenmaal bij het huis aangekomen was het doodstil buiten je hoorde geen auto rijden en je zag maar enkele lichtjes.
maar vlug naar bed want s'morgens weer op om 6 uur zodat we half 7 op de boerderij konden zijn na het ophalen en melken van de koeien hebben ze we naar het verre veld gebracht eamon vertelde dat er ergens een koe lag die niet goed kon lopen en niet gemoken werd of ik die even kon zoeken maar als je nagaat dat het ongeveer 70 hectare is met heuvels struiken en bossen viel dat nog niet zo mee maar uiteindelijk had ik hem gevonden en bracht ik hem naar een wei wat dichter bij
nog wat dingen rond de boerderij gedaan en daarna weer warm gaan eten. en dat waren mijn dagen ik heb alleen wifo op de boerderij beneden niet in het huis op de heuvel dus voor het skypen met thuis zal het goed ingepland moeten worden.
maar ik ga weer vlug aan de slag ik hoop jullie zoveel mogelijk op de hoogte te houden

gr Bram

  • 12 Mei 2014 - 17:10

    Rosan:

    Gezellig verhaal zo bij het eten! Goed om te lezen dat je het al naar je zin hebt.
    Wel jammer dat je alleen wifi op de boerderij hebt.
    Hier is het ook héél slecht weer...
    Veel plezier,
    Groetjes papa, janne en rosan

  • 12 Mei 2014 - 19:20

    Adjo :

    sodeju bram, flink wat ervaringen al haha.
    ben benieuwd naar de rest!! succes nog

  • 12 Mei 2014 - 21:41

    Rakkers:

    Heey Bram ! Je hebt goed je best gedaan en een leuk verhaal geschreven. Wij wensen je een hele fijne stage toe ! Hopelijk ook met droge dagen....Wat dat betreft heb je vandaag hier niets gemist !

  • 14 Mei 2014 - 09:12

    Elianne:

    hoi lieve bram fijn dat het zo goed gaat. We hopen dat de dagen die hier op volgen steeds weer een leuke belevenis mag zijn samen met je boer en partner. we kijken uit naar een volgend verhaal .je vader kijkt uit naar het skype moment met je. Hij heeft een melkschepper gehad die erg goed beviel.Veel groeten succes we denken vaak aan je.

  • 14 Mei 2014 - 22:28

    Tante Ans:

    he bram een hele ervaring ik hoop dat je er veel opsteekt die boer is dat de zoon en hoe oud is hij hebben ze ook lady s hier is het weer ook slecht ik blijf je volgen tot in de pub toe lukt de taal een beetje of spreken ze daar ook plat nou tot gauw

  • 18 Mei 2014 - 13:35

    Bram Ketelaars:

    de boer is is 39 ze hebben geen kinderen maar op de show liepen aardig wat meiden rond ze hebben hier alleen een verschrikkelijke stijl ze dragen ongelofelijk veel make up echt verschrikkelijk en de jongens lopen allemaal breed in een polo met de kraag omhoog beetje machos
    de taal gaat behoorlijk goed soms als ik iemand voor de eerste keer ontmoet dan praten ze erg plat of met een accent maar als ik dan vertel dat ik uit Nederland kom dan gaan ze wat rustiger praten waardoor ik ze goed kan verstaan

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bram

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 375
Totaal aantal bezoekers 5749

Voorgaande reizen:

11 Mei 2014 - 27 Juni 2014

ierland stage

Landen bezocht: