rondgereden en papa en janne kwamen langs - Reisverslag uit Cornafean, Ierland van Bram Ketelaars - WaarBenJij.nu rondgereden en papa en janne kwamen langs - Reisverslag uit Cornafean, Ierland van Bram Ketelaars - WaarBenJij.nu

rondgereden en papa en janne kwamen langs

Door: bram ketelaars

Blijf op de hoogte en volg Bram

02 Juni 2014 | Ierland, Cornafean

Het is nu weer een goede week geleden en heb weer van alles gedaan.
vorige week zondag ben ik samen met eammon naar de bergen in cavan geweest wat een prachtig gezicht is dat al die hoge rotsen.
Eammon vertelde me dat ze eigenlijk niks kunnen met dit land omdat het uit rotsen me daar boven op een laagje humus bestaat.
De bodem heeft bijna geen enkele voedingswaarden waardoor er bijna niks groeit op een bepaalde plant na die je dan ook over de hele berg ziet verschijnen.

verder was het doordeweeks niet zo bijzonder de gebruikelijke dingen wat kunstmest gezaaid gemolken en nog veel meer.
deze week had ik beetje contact met het thuis front gehouden want ze kwamen namelijk een kijkje nemen dit weekend janne en papa waren vrijdag al vroeg vertrokken naar Brussel om daar het vliegtuig naar Ierland te nemen.
Eammon had mij deze morgen al vroeg bij de bushalte afgezet zodat ik de bus naar het vliegveld kon nemen om ze te verrassen.
nadat ik ze een beetje bespioneerde had papa mij gezien het ze hadden me niet verwacht dus het verrassen was gelukt.
nadat we nog even wat gedronken hadden op het vliegveld ben ik met ze teruggereden naar de boerderij waar we hartelijk werden ontvangen en meteen aan konden schuiven aan de tafel. na het eten en wat gepraat te hebben heb ik ze de boerderij en omgeving laten zien waar het jongvee liep.
die avond zijn we naar het huis gegaan waar we nog wat te eten hadden gekregen en nog wat gepraat hadden onder het genot van een kopje thee.
janne en papa gingen al vroeg naar bed omdat ze erg vroeg op waren gestaan de volgende ochtend had deirdra een heerlijk Engels ontbijt gemaakt met scrambled eggs bacon toast bonen en bonen in tomaten saus ook kregen we een typisch iers gerecht boxty het wordt zoals de meeste gerechten in Ierland gemaakt van aardappelen het is een soort bal de grote van een kleine kaas en daar worden plakken van afgesneden die dan in de pan worden gebakken.
na het ontbijt zijn we al gauw vertrokken ik had van eammon een kaart meegekregen om de de route naar sligo te bepalen dat is een stadje aan de westkust van Ierland.
ik was over de zelfde route gereden als de week daarvoor dus kon ik wat vertellen over de omgeving.
onder weg naar sligo hadden we een paar uitzichtpunten bezocht en een grote waterval.
aangekomen in sligo hebben we even door het stadje gewandeld en een broodje gegeten daarna zijn we terug gereden door bellavally gap dat is een erg mooie route door de bergen aan het eind van die route was ook nog een waterval die we even bezocht hadden.
in de avond zijn we wezen eten bij seancully dat is een bed en breakfast met een pub en restaurant hier hebben we wat gegeten waarna we naar Killashandra gingen dat is een stadje in de buurt.
dit weekend was de flail aan de gang dan zijn er heel veel bandjes die in de pubs in het stadje Ierse liedjes gaan spelen wij waren met zijn drieën ook naar een pub geweest en hebben daar geluisterd naar een paar kinderen die erg goed waren in het bespelen van de instrumenten.
nadat ik mijn pint op had zijn we naar het huis gegaan daar stonden eammon en deirdre op het punt om naar het feest te gaan.
we hebben nog even tv gekeken en daarna naar bed want de zondag vlogen ze alweer naar huis.

ik heb morgens nog even mee gemolken daarna ben ik samen met papa meegereden om ze bij het vliegveld af te zetten omdat ze pas savond hoefde te vliegen gingen we deze dag nog wa dingen bezoeken.
we waren naar wat ruïnes geweest die hoog boven op de berg stonden en naar een heel erg oud bouwwerk dat stamt uit de tijd van de eerste Ierse mensen het is een beetje te vergelijken met de hunebedden in Nederland.
nadat we dat allemaal gezien hadden vervolgde we onze weg naar het vliegveld waar we nog even hebben gegeten bij de mac jaja dat had ik nu zeker al drie weken niet meer gehad.
toen werd het tijd om afscheid te nemen papa en janne gingen in checken en ik ging mijn bus halen die vertrok om 19:50 dus kon nog een goed anderhalf uur wachten.
dus ben ik maar mensen gaan kijken erg leuk. eindelijk was de bus daar maar wat een ellende de stoelen stonden veel te dicht op elkaar zodat ik mijn benen nergens kwijt kon dus lagen mijn benen languit gestrekt in het gangpad tja is niet anders.
en jammer genoeg had deze bus geen wifi en aangezien ik deze weg nu voor de zesde keer reed was de omgeving ook geen verrassing meer.
na de rit kwam ik 21:30 aan in op de bus halte ik eammon gesmst dat hij me op kon komen halen.
Na een goed half uur was hij er nog niet ik vroeg me toch af waar hij bleef dus smste ik hem weer en vroeg of het nog lang ging duren anders ging ik ff pintje pakken in de pub waarop ik de reactie kreeg dat ik maar beter ff pintje kon gaan pakken aangezien zijn auto er mee uit was gescheden onderweg naar de bushalte dus zogezegd zo gedaan.
was ik de pub in gelopen had daar een goed uur gekletst met wat mensen.
toen kwam eammon binnen wandelen hij had de auto van deirdre zijn vriendin geleend dus ben ik mee terug gereden naar het huis waar ik nog wat heb gegeten en vlug naar bed ben gegaan om de volgende dag vandaag weer vroeg op te staan om te gaan melken.

vanavond is de laatste avond van de flail dus gaan we even kijken maar daarover vertel ik weer in mijn volgende reisverslag.

dus bij deze in het Iers,
Go raibh maith agat le haghaidh léamh agus a fheiceann tú go luath

oftewel bedankt voor het lezen en tot ziens

  • 05 Juni 2014 - 20:55

    Fam. Vd Hurk:

    Hallo Bram,

    Leuk hoor hoe je het allemaal beschrijft wat je daar allemaal mee maakt,
    het blijft interessant en boeiend om te lezen.
    Ga zo door met schrijven.

    groeten Fam. vd Hurk

  • 05 Juni 2014 - 21:20

    Tanta Ans:

    nou bram je bent daar gauw gewend als je alles zo leest weet je overal de weg naar toe
    is wel raar als je jullie pap en janne in een keer op het vliegveld ziet staan maar wel leuk hier gaat ook alles zijn gangetje ik heb het goed naar mijn zin op de zorgboederij dit weekend word het warm als we naar de camping gaan het is te hopen want deze week hebben we veel regen gehad nou bram tot de volgende keer gr.tante ans

  • 05 Juni 2014 - 22:43

    Anita En Annemarie:

    hey Bram, klinkt bekend! mooi land, fijne muziek en lekkere biertjes! :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bram

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 235
Totaal aantal bezoekers 5736

Voorgaande reizen:

11 Mei 2014 - 27 Juni 2014

ierland stage

Landen bezocht: