nieuw land, de kalver naar buiten,de show, koe pad - Reisverslag uit Cornafean, Ierland van Bram Ketelaars - WaarBenJij.nu nieuw land, de kalver naar buiten,de show, koe pad - Reisverslag uit Cornafean, Ierland van Bram Ketelaars - WaarBenJij.nu

nieuw land, de kalver naar buiten,de show, koe pad

Blijf op de hoogte en volg Bram

18 Mei 2014 | Ierland, Cornafean

de eerste dagen ben ik uitstekend door gekomen heb het hier erg naar mijn zin heb in de gaten dat ze hier heel veel aardappelen eten tijdens het warm eten komen er vaak twee soorten klaargemaakte aardappelen op tafel wat groenten en vlees. dus omkomen van de honger zal ik hier niet.

dinsdag waren we naar een nieuw weiland gereden we moesten een pad op waar het water naar beneden liep het stroompje was de weg zogezegd we moesten daar zijn om dat door de bliksem een boom midden op het pad was gevallen. we hadden de boom in stukken gezaagd en achter in de bak van de tractor gegooid om mee te nemen naar het huis.
op de heuvel daar was een heel oud huis dat waarschijnlijk al sinds de jaren 60 niet meer bewoont was er zijn best veel verlaten huizen en boerderijen hier dat kun je in Nederland niet voorstellen.

op woensdag hebben we de kalver buiten gedaan eerst hebben we ze allemaal geënt en onthoornd en daarna even apart gezet buiten in een sterk hekwerk want als je ze meteen in de wei laar rennen ze tegen de draad omhoog en ontsnappen ze nadat ze een goed uur binnen het hekwerk hadden gezeten hebben ze in de wei gezet een leuk gezicht om te zien de kalver waren erg enthousiast en waren daarom ook erg aan het rondspringen

op donderdag ben ik om 5 uur op gestaan zodat we om half 6 konden beginnen zodat we op tijd naar de grote show in noord ierland konden na ongeveer twee uur rijden van waar ik verblijf we gingen er samen met een boer uit de buurt naartoe ik verwachte een beetje hetzelfde als in nederland maar er waren toch grote verschillen hier was het voornamelijk buiten en erg groot er was een complete kermis op het terrein en ook was er een veeshow erg leuk om te zien. Deze dag was het voornamelijk vlees vee dat geshowd werd je ziet hier echt duidelijk dat het boeren in ierland groot is het was een compleet familie uitje.
ook zag ik veel invloeden van nederland heel veel machines en technieken waren over de hele show te zien.
het was wel super druk maar erg leuk we waren wel wat laat voor het melken we waren namelijk om half 10 pas klaar. na het melken gaan we we terug naar het huis boven op de heuvel waar we vaak een pilsje pakken en thee drinken met allerlei lekkers ze hebben hier gewoon bavaria bier dat verraste me wel.

vrijdag hebben we het jongvee verplaatst ze moesten een heel eind naar beneden waar we een drukke weg over moesten daarom ging de vader en een vriend van eammon ook mee om het verkeer op de weg tegen te houden terwijl wij het jongvee naar beneden brachten en over de weg langs de kerk naar het nieuwe veld jaagde

zaterdag zijn we ver het weiland in getrokken om drainage buizen aan te leggen en een koe pad dat koe pad is erg belangrijk omdat het hier erg nat is en de boer liever niet heeft dat ze dwars door de modder moeten lopen. Dit koepad aanleggen is weer een activiteit die je in Nederland nooit doet ze zijn bezig met een graafmachine en moeten af en toe rotsen wegkappen. de grond hier is een lastige grond het bestaat voornamelijk uit stenen klei en heel veel rots en grote keien

zondag zijn we s'morgens gaan melken en ben ik mee naar de mis in de kerk geweest het is hier een behoorlijk andere mis er word niet gezongen en het is veel knielen en staan ik kon niet goed verstaan wat de pastoor vertelde hij sprak namelijk behoorlijk onduidelijk. het was een beetje ongemakkelijk omdat ik niet wis wat ik moest zeggen tijdens het bidden en ze hadden bepaalde gebruiken die ik niet kende zo moest je tijdens de dienst op een gegeven moment je buren een hand geven en ze een prettige dag wensen. ook als we gingen staan was het een beetje apart de Ierse zijn niet z'on groot volk dus ik torende overal boven uit om het nog erger te maken was er een klein jongetje voor mij dat naar mij verbaasd om hoog keek

ik heb beetje geskypt met thuis en de laatste nieuwtjes gehoord terwijl het nu in Nederland 25 graden is zit ik in Ierland binnen mijn blog te typen terwijl de regen hard tegen de ramen klettert

  • 18 Mei 2014 - 20:49

    Janne:

    Heel mooi verhaal zo lekker tijdens het bqq ;)
    Zo te horen heb je heel veel plezier daar!!
    We kunnen niet wachten om je volgende verhaal weer te lezen.

    Groetjes Papa, Elianne, Daan en Janne

  • 19 Mei 2014 - 12:42

    Corrie Van Gestel:

    Beste Bram

    Wat een ervaring ga je opdoen van pub tot kerk en van een mooi landschap tot het zoeken van een koe op 70 ha. Geweldig, probeer zoveel mogelijk dingen te zien en te ondervinden in de omgeving.

    Groet
    Corrie

  • 19 Mei 2014 - 20:46

    Anja:

    Fijn om te lezen dat het goed gaat ,we zullen een beetje zon doorsturen.groetjes Anja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bram

Actief sinds 10 Mei 2014
Verslag gelezen: 230
Totaal aantal bezoekers 5729

Voorgaande reizen:

11 Mei 2014 - 27 Juni 2014

ierland stage

Landen bezocht: